Door mensen uit te nodigen natuurlijk! Ga er vanuit dat de meeste mensen naar een feestje bij hen in de buurt gaan, dus richt je vooral op mensen die niet al te ver van je evenement wonen. De Fête de la Nature poster kun je downloaden van de website en er je eigen evenement op invullen. Hang hem dan op zoveel mogelijk plaatsen rond je feest op: scholen, bibliotheken, winkels, cafés, verzorgingshuizen, kinderopvang en alles wat je maar kunt bedenken.  

Je kunt ook gewoon de buurt ingaan om flyers bij mensen door de bus te gooien. De Fête de la Nature flyer kun je ook downloaden van de website net als een voorbeeld persbericht. Maak een aansprekend persbericht en stuur dat naar huis-aan-huisbladen. Vaak hebben die een website waar je zelf je persbericht kunt uploaden. Dan staat je bericht op hun website, maar kijk niet gek op als deze plaatselijke media in hun gedrukte kranten ook nog aandacht besteden aan je feest. Mocht je journalisten zelf kennen: bel ze op en vraag of ze een stuk over je feest willen schrijven.

Online vindbaarheid

Mensen die je poster of flyer hebben gezien, willen daar vaak nog wat meer over weten. Vaak beslissen ze pas vlak van tevoren of ze naar een feest gaan, bijvoorbeeld als ze een leuk uitje bedenken voor het weekend. Zorg er daarom voor dat je online goed te vinden bent.
Ben je zelf handig met internet of ken je iemand die je daarbij kan helpen, dan is een eigen feestwebsite natuurlijk heel mooi. Of maak gebruik van bestaande websites die evenementen en uitjes op een rijtje zetten, al dan niet voor een bepaald publiek. ‘Je kunt je aanmelden bij de website Kidsproof.nl zegt Bart de Koning. ‘Dat is een grote website met activiteiten voor kinderen. Die zijn echt heel erg bereid je te helpen.’

Een toegankelijk en heel populair middel om veel aandacht te trekken is Facebook. ‘Dat is erg belangrijk’, zegt Marianne Schouten. ‘Ik ben lid geworden van groepen die mensen op Facebook beginnen. Je kunt gewoon kijken of er Facebook-groepen zijn op jouw terrein. Als je eenmaal lid bent, kun je binnen de groep informatie over je eigen evenement kwijt.’ Op Facebook kun je ook een eigen pagina aanmaken en mensen vragen om deze pagina te liken: ze krijgen dan alle nieuwtjes over je feest die je op je pagina plaatst te zien.

Ook kun je op Facebook een evenement aanmaken waarvoor je mensen kunt uitnodigen. Mocht je wat geld te besteden hebben voor je feest, dan kun je ook adverteren via Facebook. Voor een paar tientjes kun je berichten laten plaatsen op de Facebookpagina’s van mensen die je graag wilt uitnodigen voor je evenement.

Je hoeft je niet tot je eigen Facebookpagina te beperken: wijkcomités, natuur- en milieuorganisaties en allerlei andere clubs waarvan je denkt dat ze mogelijke gasten voor je feestje kennen, hebben vaak ook Facebookpagina. Daar kun je ook berichten op plaatsen. Net als bij het zoeken van geld, mooie plekken en vrijwilligers, geldt ook hier: kijk goed om je heen naar organisaties die je verder kunnen helpen. Een plaatselijke milieucentrum heeft vast een nieuwsbrief waarin ze een stukje over jouw natuurfeest kunnen vermelden.

Maak gebruik van je contacten

Mocht je toevallig goede contacten hebben met iemand die in jouw buurt of stad heel bekend is of ken je zelfs een BN’er: vraag hem of haar of ze je feest willen openen. ‘Via via kende we Vincent Bijlo’, zegt Marcel Clewits. ‘Die hebben we gevraagd om de evenementen te openen.’ Een bekende naam trekt altijd de aandacht van de pers en zeker ook van de mensen die jouw flyer of poster zien. Of vraag iemand uit de plaatselijke politiek: een wethouder of misschien zelfs wel een burgemeester kan het heel goed uitkomen zijn gezicht laten zien op een groen feestje, zeker als hij er ook nog subsidie voor heeft gegeven.

Bekijk de andere tips van ervaren Fête organisatoren.